Кичик гурухларда ишлаш, интерактив ёки мулокотли укитиш таълим бериш стандарт ресурсининг бири булиб хисобланади. Кичик гурухларда ишлаш усулини куллаш натижасида укитиш жараёнини жаддалаштириш мумкин, яъни ривожланиш потенциалини юкори даражага кутариш, машгулот мазмунини чукур ва кенг микиёсда узлаштиришга шароит яратади. Фаол укитиш усуллардан хаммаси хам интерактив усулларига кирмайди. Интерактив укитиш усуллари деганимизда, аввало, талабалар орасида мавзуни урганиш ва узлаштириш усули узаро мулокот ва укитиш жараенини психологик механизм нуктасидан кучайтирадиганларни тушуниш зарур. Булар орасида биринчи навбатда кичик гурухларда ишлаш мисол булади.

Кичик гурухларда ишлаш усулларини бугунги кунда укитиш жараёнида кам кулланилишининг сабаблари куп булиб, улар орасида эски русумли, яъни тушунтириш, демонстрацион  ва иллюстрация килиш усуллари устин булиб сакланиши ва янги, инновацион, мулокотга асосланган укитиш усулларига ишонч булмаганлиги булиб хисобланади. Бундан ташкари, интерактив укитиш усулларини укитувчиларнинг узлари хам билмаслиги, методик тайёргарлик етишмовчилиги бу усулларнинг кенг таркамаслигининг сабаби булади.

Шу каторда бугунги кунда интерактив укитиш усулларини тиббиёт олийгохларда тадбик килиш долзарб муаммолардан булиб сакланмокда. Уларни укитиш жараёнига тугри куллаш таълим жараёнини янада юкорирок табакага кутариши мумкинлиги, келажак умумий амалиёт шифокорини хаёт реал вазиятга якинлаштирган холда унда клиник фикрлаш ва деонтологик томондан асосланган касб хунарини узлаштириш зарурлиги сакланиб турибди.

Максад: кичик гурухларда ишлаш талабаларга хамкорлик куникмаларини узлаштиришга ва бошка шахслар аро муносабат куникмаларини, бундан ташкари, бу машгулотлар талабалар орасида вужудга келадиган мулохазалар таркоклиги ечимини топишга ургатади.

Интерактив укитиш усулларининг вазифаси.

Интерактив укитиш усулларнинг асосий мохияти шундан иборатки, дарс жараёнидажалб килинган барча талабалар укишда узларининг билим ва фикрларини тушуниш ва мухокама килиш оркали узлаштириш булиб хисобланади. Асосий талаблардан бири – бирдамлик, кушма фикрлаш булиб хисобланади. Укув дастурини урганиш жараёнида талабалар орасида кушма фаолият утказилиб, хар бир талаба узининг фикри, янгилик, билим алмашиш ва муаммони ечимини таклиф килиш  йули оркали амалга оширилади.

Умумий жаррохлик кафедрасида интерактив режимида укитиш жараёнини куллаш асосий масалалари куйидагилар булиб хисобланади:

– умумий жаррохлик фанини узлаштириш жараёнида талабаларнинг кизикишини кутариш;

– укитиш жараёнини шифокор фаолияти хаёт реал шароитларига якинлаштириш;

– самарали коммуникация усуллари, яъни шифокор-пациент ва узаро, яъни шахслар аро мулокот куникмаларини тугри шакллантириш;

– янги назарий билим ва амалий куникмаларни узлаштириш жараёнини янги даражага кутариш;

– таълимни олиш жараёнига талабаларнинг маъсулиятини ошириш.

Интерактив усулларини кулашда талаба гурух дарс жараёнини узлаштириш асосий аъзоси булади ва унинг фундаментал билими укитиш учогининг асоси булиб хисобланади. Интерактив усуллар:

– талабаларда кизикишни оширади;

– бир ватни узида гурух барча талабаларни дарс жараёнига фаол жалб килади;

– хар бир укиш материалларини куллаш натижасини оширади;

– укув дастурини узлаштириш жараёнини фаол узлаштириш самарадорлигини оширади;

– кайтарма богликлигини таъминлайди;

– талабалар орасида мустакил фикр ва билимига нисбатини шакллантиради ва оширади;

– амалий куникмаларни жадаллаштиради;

– шахслар аро мулокот куникмаларини яхшилайди;

– хулк-атворини узгаришига олиб келади.

Интерактив укитиш жараёнини ташкил килиш асосий коидалари:

– Укитиш жараёнига барча талабалар жалб килиниши зарур. Бунинг учун хамма талабаларни укиш жараёнига  жалб килувчи модернизациялашган технологияла куллаш лозим.

– Узининг фикрини тадбик килиш учун шароит яратиш лозим, фаол катнашган ва тугри харакатлари булган талабаларни ижобий бахолаш.

– Укув аудитория шароиларини шунака таъминлаш зарурки, талабалар кичик ва катта гурухларда ишлаш учун бемалол жойларини алмаштириши ва харакат килиши мумкин.

– Барча муолажаларни ва вакт мейёрларини аник боглаш. Бу тугрисида дарснинг бошида келишилган холда коидаларни бузмаслик лозим. Масалан: барча талабалар уз сафдошлари барча нукта фикрига чидамлик билдириш лозим,  хар бирнинг эркин сузлашга ва хурматга сазовор булиши лозим.

 

Интерактив укутиш усулларини ташкиллаштириш учун мажбурий шароитлар:

– Укитувчи ва талаба орасида ишончли ва позитив муносабат;

– Укитувчи ва талаба орасида мухокама жараёнида узаро мулохаза.

– Укув жараёнига ёркин мисоллар ва даълиллар киритиш.

– Берилаётган маълумотларни купкиррали, фаолият турлари, уларнинг мобиллиги.

– Фаолиятнинг ташки ва ички мотивациясини киритиш ва талабаларнинг кизикиши.

Интерактив укитиш усулларининг устиворлиги:

  1. талабалар орасида кизикиш фаолиги ва мотивацияни ошириш.
  2. укитиш фаолияти натижаларига нисбатан талабаларда маъсулиятни ва мустакиллигини устириш.
  3. талабаларни яени билимлар ва куникмаларни узлаштириши.
  4. талабалар томонидан амалий куникмаларни узлаштириш ва уларни куллашга тайёр булиши.
  5. хамкасабалари ва атрофдагиларга нисбатана хурматли муносабат шакиллантириш.
  6. исботларга асосланган мулокотларни утказиш усулларини ривожлантириш.
  7. талабалар орасида кизикуввчанлик, ижодий кайфият ва хамкорлик муносабатларини устиради.
  8. укитувчига нисбатан дарс утиш жараёни мухитини ижобийлаштиради, ишлаш кобилияти ва яхши кайфиятини саклайди.
  9. укув жараени натижаларини укитувчи томонидан бахолаш самадорлиги.
  10. укитиш интерактив усулларини куллаш таълим жараёнини анча назоратли, бардошли килади, укитувчи дарс утишда касбий махоратини куллаш билан жараённи бошкаришга ва режалаштирилган натижаларга эришиш учун ишончини оширади.

Гурух хажми.

Канчалик гурух хажми катта булган сари уни кобилияти, махорат ва куникма даражаси кенгаяди. Уз билимлари ва савияси билан гурухга ердам бериши мумкин булган янги аъзолар узгартириш киритиши мумкин. Шу каторда тескари, яъни салбий узгаришлар хам кузатилиши мумкин. Канчалик гурух аъзолари куп булса шунчалик хар бирига гап англаш шароити тугилиши мумкин булади.

Сизнинг гурухингизда яхши билимга эга булганлар талабалар куп булмайди. Шунинг учун мазкур куникмаларни узлаштириш учун куп мартали кайтариш чораларини куриш керак.

Дарс утиш жараени учун канчалик кам вакт ажратилган булса, шунчалик гурух хажми кичкина булиши шарт. Кичик гурухлар анча фаолли булади, чунки ташкилий холатга тез утади, тезрок ишлашади ва хар бир талаба учун жавоб ишига уз хиссасини кушишга шарои булади.

Кичик гурух ичида аъзоларининг узаро муносабат таснифи.

Икки кишидан иборат гурух. Бунака гурухда юкори даражали маълумотларни алмашиш ва ноуринли маълумотлар кам булиши кузатилади. Бундан ташкари фикрларнинг булиниши, рухий холати ва тусикга келиши мумкин. Агар шу гурухда мулохаза тенг булса, у холатда уларда итиффокдош булмайди.

Уч кишили гурух. Бунака ташкиллаштиришда иккита нисбатан кучли булган фикрловчи талаба учинчини босиб колиши мумкин. Шунга карамасдан, уч кишили гурух энг самарали ва тургун шакл булиб вакти-вакти билпг аралашиб кетадиган ва узгарувчан каолициялар харакатида хисобланади. Бу холатда гурухда булган норозичиликни тез ечимини топиш мумкин.

Тог ва жуфт аъзо сонли гурухлар. Тог сонли гурухларга нисбатан жуфт сонли гурухларда келишмовчиликни бартараф этиш кийнрок. Тог сонли гурухларда аъзолар фикри билан тусик холатдан чикиш еки купчилик фикрига буйсуниш мумкин.

Бешта аъзоли гурух. Мазкур сонли гурух дарс жараени утказиш учун энг коникарли, максадга мувофик булиб хисобланади. Фикр-мулохазаларни 2-3 булиниши натижасида камчилик овозга нисбатан устуворлик булиши кузатилади. Мазкур сонли гурух вазиятни моделлаш учун катта булиб хисобланади ва хамма талабани бир маротаба жалб килиб, сураб чикиб, бахолаш учун кичкина булиб хисобланади.

Талабаларни гурухлар буйича таксимоти.

Укитувчига хар хил даражали билимга эга булган талабаларни, яъни, аъло, яхши ва коникарли бахоларга укийдиганларни бир гурух ичига жамлаш тавсия этилади.  Хар хил билим даражасига эга булган талабалар орасида муаммони ечимини топиш буйича фикр алмашинуви ва ижодий фикрлаш жараёни нисбатан фаол кечади. Бу уз навбатида мухокама натижалари буйича мавзуни тулик узлаштириш иложини хосил килади.

Агарда гурух ишида жинсий еки хар хил маданий йуналишлар орасида мухокама булиш жаранини кузатмокчи булсангиз гурух тузишда уни хар хил жинсли ва маданият турлари буйича йигиш лозим. Укув гурухларга талабаларни таркатиш усуллари хар хил булади. Энг оддий усуллардан бири – талабаларни «биринчи – иккинчи» саналар буйича хисобдан утишга чорлайсиз. Бунда тог сонли талабалар бир гурухга, жуфт сонлилар –иккинчи гурухга утказилади.

Баъзи укитувчилар талабалар каторини ва гурухларини бутун дастурни утиш жараёни янгиламай саклаб колишади. Буни ижобий томонлари бор, чунки канчалик узок муддат давомида сакланиб келган гурух булса, шунчалик бир бири билан келишган холда тез мулохаза килиб масалани тугри ечимини топишлари мумкин. Аксарият, куп холатда, самарасиз ишлаб келган гурухларни таркатиб янги гурухларни тузиш уз самарасини баттар юкотади, чунки талабалар орасида бир фикр холатида юриш кобилияти пасаяди ваш у куникмани узлаштира олмайдилар. Буни урнига талабаларга мулокот кили шва хамкорлик турларини тушунтиришга харакат килинг. Мазкур гурух талабалари орасига аълочи талабаларни кайси йул билан кушишни уйлаб куринг.

Хос муаммолар.

Укитувчи ва кузатувчилар эътибори тушадиган гурухларда ишлашга хос муаммолардан куйидагиларни айтиб чикиш мумкин:

  • бошка одамлар фикри ва хукукларга хурмати.

Уз фикрини айтиб бериш хар бир гурух аъзосига берилдими?

  • компромисс ва хамкорликга тайёрлик даражаси.

Гурух ичида тургун булиб колган фикр еки таклиф билан сузга чикувчилар. Улар купчилик каторида булса «ютишади»ми, камчилик каторида булса – аксарият «ютказишади»ми?

  • бошка одамларни кувватлаш.

Узини фикр таклифига хос келадиган фикрлар булганда бир бирини кувватлайдими йукми?

  • кулок солишга тайёрлиги.

Балки бошка аъзолар таклифларига буйсунишадими еки уз фикрларини айтишадими?

Олдинги айтилган таклифга уз розилигини билдиришми, еки уз фикрини изохлаб беришга каратилганми?

  • конфликт.

Агар гурух аъзолари орасида хар хил фикр булиб, улар тенг сонли кучга эга булишса, бу холатда конфликт юзага келадими еки уза келушув коидаси ишлайдими?

Карама каршиликда булган талабалар фикрига рози булишидами еки уз фикрини илгор килишга харакат килишадими?

Юзага чиккат норозичиликлар гурухх ичида хал килинадими еки муаммони ечимини топиш учун уни ташкарига мухокама килиш учун олиб чикишга тайёрми?

Кичик гурухлар билан ишлаш учун тавсиялар.

  1. топширикни амалга ошириш учун талабалар билим ва куникмаларни узлаштиришганидан ишонч хосил килинг. Билим етишмовчилиги дархол узини билдириб куяди – талабал топширикни ечими топиш учун фаол харакат килишмайди.
  2. узингиз коида ва юрикномаларни максимал аник килинг. Кам холатларда талабалар бир мартада бир еки иккита юрикномани кабул килишлари мумкин.
  3. катта булмаган гурухларга сиз аниклаган топширикни тушуниб олишлари учун купрок вакт беринг. Бошка гурухларга нисбатан топширик ечимини эртарок топган табаларни нима билан банд килишингизни аввалдан уйлаб куйинг.
  4. гурухларни шаклантирганда 2 тадан 5 та талабагача булишини инобатга олинг. 2-3 талабадан иборат гухчаларни биринчи каторга олинг. Сунг, дарс утиш жараенида муъокамани ечимини топиш максадида гурухларни 5 та талабагача купайтиришингиз мумкин, чунки бунака сонли гурух мухокама утказиш учун энг оптимал булиб хисобланади.

5.индивидуал ва жамоали укитиш орасида танлаш жараёнига куп вакт ва мазмун ажратманг. Кичик гурух тизимида укитиш муаммони факатгина жамоали хал килиш максадида куллаш мумкин. Индивидуал ишда мазкур укитиш усулини куллаш кам самарали булиб хисобланади. Не переусердствуйте в поисках равновесия между индивидуальным и совместным обучением.

  1. кичик гурухларда укув жааенини утказиш сизнинг аудиторияда радикал, ягона «маъруза-кайта гапириш» томонли эмас балки коидали булиш зарур.
  2. кичик гурухли укитиш усули натижасида бахолаш жараёнини мукаммал уйлаб куринг, чунки у оркали гурухни такдирлаш унинг фаоляти самарадорлигини оширади. Канчалик гурух кучи била ниш олиб боришса, шунчалик ажратадиган бахолаш булиши зарур. Шу билан сиз талабаларни жамоада, яъни тулук гурух ишлаш кобилиятини оширасиз.
  3. гурух ичида жараенни бошкариш йулларига эътиборизни оширинг. Агарда гурух аъзоларининг бири бутун жамоа олдида хисобот жавобини бериш зарур булса, маърузачини танлов хукукини таъминлаб беринг.
  4. куп холатда учрайдиган аудиторияда дарс жараени давомида шовкин булишига тайёр булишингиз зарур.
  5. гурухларни шакллантириш жараёнида баъзи аъзоларни ажратилиши олдини олинг. Барча жараен тенг хукукли булиши зарур.
  6. бир кичик гурухдан бошкасига утиш билан буладиган жараен устидан назорат утказиб туринг. Бирор бир гурухни олдида тухтаб туриб тинглашингиз мумкин, аммо уни диккатини узингизга жалб килманг. Шу холатларда узингизни канака тутиб туришингизни уйлаб куринг ва режалаштириб олинг.
  7. укувчилар бир бирига нисбатан юзма-юз, айланасига утиришганидан амин булинг. Гурухнинг хар бир аъзоси бир-бирини аник вакт тулик куриб туриши зарур.

 

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.